joi, 11 decembrie 2014

Se premiaza inovatia- 2014

     Inovatiile echivaleaza intotdeauna cu progresul. Cu o descoperire care sa ne imbunatateasca viata. Cu pasiunea din spatele rezultatului final, cu munca de cercetare, cu frustrarea de a nu reusi din prima sau, dimpotriva, cu perseverenta de a nu renunta. Cu satisfactia de a gasi o solutie la o problema identificata.

     Aruncand un ochi pe lista inventiilor romanesti propuse a fi premiate de catre Compania 3 M sub conceptul "PR3MIAZA INOVATIA", mi-am dat seama ca articolul de fata este un gest de responsabilitate. Fiecare dintre noi poate vota ca una dintre inventiile propuse sa castige marele premiu de 2000E votand inventia care ne inspira cea mai mare aplicabilitate. Sunt inventii din mai multe domenii din care eu nu intelegeam multe detalii, poate doar un pic din ideea de ansamblu, despre inventii concrete, la care parca zambesti, surprins ca de abia acum isi gasesc forma finala sau, dimpotriva, despre realizari mai putin inteligibile la prima citire a descrierii. 

     Asa ca m-am pus pe documentat. Despre sterilizarea instrumentarului medical sau a unor pansamente si despre cum poate fi mentinuta aceasta in conditii de teren (in timpul transportului pacientului sau in caz de urgente, la domiciliu), despre grefe nervoase si posibilitatea inlocuirii acestora cu tubi de colagen care ghideaza regenerarea. Despre efectul antioxidat al preparatelor glicero- si hidrogliceroalcoolice folosite pentru diversificarea suplimentelor nutritive. Despre procedeu biotehnologic de obţinere a unui aluat acid uscat care poate imbunatati tehnologia prelucrarii fainii de secara, in prezent costisitoare.
     Schimband registrul, am citit despre detectarea gazelor nocive din mediile inchise si absorbtia lor si despre masurarea coeficientului de difuzie termica in materiale, neinvaziv.  Despre instalatii de taiat sloiurile de gheata folosind clorura de calciu sau instalatii pneumatice pentru scuturat pomii. Pastrand agricultura ca domeniu in care cercetatorii vin cu diverse solutii, am mai aflat despre afanarea solului sau mulcirea sa prin folosirea unui compozit textil termoizolant. Despre instalatii de aerat apele la suprafata si despre fenomenul de eutrofizare sau despre vaporizarea apei cu ajutorul energiei solare, folosindu-se un distilator solar cu recuperator de caldura obtinandu-se apa distilata si apa calda menajera.
     Am citit despre generarea unui camp ultrasonic de inalta frecventa in lichide in recipiente cu orificii inguste si despre un dispozitiv care sa faca posibila mixarea acestora. Despre fiabilitatea structurilor semiconductoare sau determinarea centrului de rigiditate la masinile de frezat si despre caracterizarea suprafetelor in spatiu vectorial de un echipament mecatronic, inovativ. Despre conversia energiei vibraţiilor de nivel scăzut în energie electromagnetică, cu aplicaţii în alimentarea reţelei de senzori folosiţi în domeniul medical printr-un microgenerator electromagnetic inertial sau despre dispozitivul de aplicare a produselor de tratare pe firele de urzeala.

     Dar ce mi-a atras cel mai mult atentia este o inventie romaneasca, supusa patentarii internationale, premiata deja cu aur la Bruxelles in 2013 si premiul special al Bosniei si Hertegovina, conceputa in cadrul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Microtehnologie IMT- Bucuresti de către Gabriel Moagar-Poladian. Conform descrierii tehnice, in Raportul International de Cautare elaborat de World Intellectual Property Organization sustine ca nu exista nici un brevet, cerere de brevet sau articol publicat care sa se opuna cererii de brevet de inventie! Woaa, asta da realizare! Adica, primul pas dintr-o intreaga calatorie a fost realizat de un roman! Gabriel Moagar- Poladian deschide o noua fereastra catre descoperiri la nivel international!

     ”Procedeul de nanolitografie 2D si 3D de tip «fountain pen aperture» asistat optic” se refera la o metoda de 3D Printing la scara nano, rezolutia 3D estimata fiind de 30 nm. Domeniile de aplicatii sunt variate: optica integrata, medicina, micro- si nanosenzori, micro- si nanoelectronica.
     Tehnologia are la baza fotopolimerizarea cu absorbtie de un foton, dar spre deosebire de tehnologiile de 3D Printing la nivel macroscopic care folosesc acelasi proces, maniera  folosita in cazul de fata permite o flexibilitate mai mare de constructie si o viteza de executie care sa fie interesanta pentru aplicatiile practice.
     
     A fost o provocare sa scriu acest articol pentru doza de informatii consistente la care am avut acces. Pentru concentrarea doar pentru fereastra de stiinta in care am patruns si pentru care am uitat pentru cateva (multe!) ore de restul lucrurilor din universul meu imediat. Pentru confirmarea ca sunt oameni care muncesc pentru ideile si pasiunile lor! Si pentru bucuria ca am contribuit si eu (nesemnificativ, totusi) la valorificarea si recunoasterea meritelor de catre comunitate!
     In final, nu uitati sa votati premiile inovatiei! Detaliile tehnice ale lucrarilor le gasiti aici.

6 comentarii:

  1. Eu am votat conversia energiei vibraţiilor de nivel scăzut în energie electromagnetică, cu aplicaţii în alimentarea reţelei de senzori folosiţi în domeniul medical printr-un microgenerator electromagnetic inertial. Aceasta tehnologie poate avea aplicatii si in alte domenii si este o solutie eco.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Inginereste, as fi votat ca tine. Dar faptul ca procedeul asta de nanolitografie nu e inca patentat international inca mi se pare o incurajare buna si asta am votat.

      Ștergere
  2. Iti spun sincer: nu am votat nimic pentru ca nu sunt in aria mea de pricepere. Decat sa votez ceva fara sa am habar, prefer sa ma abtin. Sa voteze cine se pricepe zic.

    Altfel, documentarea ta este serioasa, insa oricum studiile tale sunt mai apropiate de inovatii decat ale mele. Eu cel mult pot face un sondaj prin care sa aflu care este cea mai cunoscuta inovatie dintre cele inscrise. Nu ca ar ajuta cu ceva, dar na :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Emil, puteai sa-ti iei un pic de timp ca sa votezi in cunostinta de cauza :D

      Ștergere
    2. Emil, fiecare cu studiile sale! :D

      Ștergere